23948sdkhjf

Kunderne valgte Coops nye, grønne farve: Men beslutningen er ikke definitiv

Tre farver. 

Det bestod udvalget af, da en række dagligvarekunder skulle pege på Coop-kædens nye farvemæssige udtryk før kædens lancering i slutningen af november. 

Det var nemlig kunderne, der fik medbestemmelse på Coops nye farvepalette.

Det bekræfter koncerndirektør Allan Kristoffersen over for RetailNews. 

- Ja, vi havde tre farver i spil hos kunderne. Vi havde nogle bekymringer ved at skifte til den grønne farve, men kunne også se fordele i det, siger han. 

Feedbacken var imidlertid overvældende fra kundegruppen.

- Den grønne farve vandt helt, helt suverænt afstemningen, som var fordelt på otte forskellige parametre. Her foretrak 70 procent af kunderne den grønne farve, konstaterer Allan Kristoffersen. 

Han slår dog fast, at det ikke er endeligt besluttet, at Coop-kædens nye farve er grøn. Den indgår - præcis som de etablerede butikker - også i et testforløb, hvor man løbende vurderer de konkrete tiltags effekt. 

- Så den endelige beslutning om farven, når vi udruller nationalt, er ikke taget endnu, siger han. 

Lighed med discountkæde

Koncerndirektøren anerkender, at Coop-kædens grønne farve læner sig gevaldigt op ad 365discounts farvemæssige udtryk.

Det har man i Coop-ledelsen også haft med i overvejelserne, fortæller Allan Kristoffersen. 

Helt konkret har man haft tre bekymringer ved lanceringen af Coop-kæden og det nye visuelle udtryk. 

- Folk forbinder Coop med den røde farve, så hvad ville folk tænke om, at det pludselig skulle være grønt. Den første bekymring var, om folk kunne lide den. 

- Den anden bekymring var netop, om farven lignede for meget 365discounts ditto. Men vi kan bare se i trenden, at flere kæder bliver grønne, så den bekymring skød vi også til hjørne. Den tredje bekymring var, om den grønne farve kunne positionere os som hverdagsmarked - eller om den ville trække os unødigt op ad i systemet, siger Allan Kristoffersen. 

Den grønne farve vandt helt, helt suverænt afstemningen Allan Kristoffersen, Coop-koncerndirektør

Mens man altså skød 365discount-overvejelserne i sænk, vil den nærmeste fremtid afsløre, om de to øvrige bekymringerne har hold i virkeligheden.

Allan Kristoffersen har nemlig tidligere fortalt til RetailNews, at den nye Coop-kæde i høj grad involverer sine kunder i den gradvise tilpasning til deres - og markedets - behov. 

- Noget af det, vi måler allermest på, er kundetilfredsheden. Hvis jeg skulle vælge én ting, som skulle være det primære mål, er det, at kunderne kan lide de butikker, vi laver. Gør de det, skal tallene nok komme i sidste ende, sagde Allan Kristoffersen i den sammenhæng. 

Det er planen, at Coop ruller otte nye testbutikker ud i løbet af de første fire måneder af 2024. Indtil videre består kæden af to butikker - én i Hinnerup nord for Aarhus og én i Codanhus på Frederiksberg. 

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.749